Juoksu

Juoksu määritetään virallisesti tavaksi liikkua nopeasti ilman minkäänlaisia apuvälineitä. Itse asiassa juokseminen on ihmisten ja maaeläinten nopein tapa edetä paikasta toiseen. Juokseminen tarkoittaa, että jalat ovat samanaikaisesti ilmassa ennen kuin askeltamisvuorossa oleva jalka osuu seuraavan kerran maahan. Kansainvälisesti juoksu on erittäin suosittu tapa liikkua niin harrastajien kuin myös ammattilaisten keskuudessa. Hölkkä on juoksun tapaista mutta hitaampaa liikkumista. Juoksu ja hölkkä vahvistavat sydäntä, alentavat tehokkaasti verenpainetta ja kehittävät hengitys- sekä verenkiertoelimistöä. Juoksun jälkeen aivot erittävät hyvän olon hormoneja elimistöön.

Aloita juokseminen maltilla

juoksemiseenAloittelijan, laihduttajan tai muuten kuntoilusta kiinnostuneen kannattaa laatia itselleen oma juoksuohjelma. Juoksuharrastus on turvallisinta aloittaa hitaasti edeten eli laatimalla sopiva 12 viikon kokonaisvaltainen kuntoiluohjelma. Kuntoilun lisäksi on hyvä syödä terveellisesti ja nukkua riittävästi. Ennen juoksemisen aloittamista on hyvä tarkistaa terveydentila varsinkin silloin, jos ei ole ennen liikkunut säännöllisesti. Kuntoilijan kannattaa aloittaa liikkuminen varovaisesti myös silloin, kun hänellä on ylipainoa tai hän on yli 40-vuotias. Ylipaino rasittaa aina niveliä, joten ylipainoisen henkilön on hyödyllistä ennen juoksemisen aloittamista puhua ammattilaisen kanssa.

Juoksua harrastavan henkilön lähtötaso määrittyy sillä, kuinka kauan viiden kilometrin juoksemiseen kuluu aikaa. Harrastuksen alkuvaiheessa voi mukana olla myös kävelyä. Realistiseen tavoitteeseen pääsemiseen voi mennä muutama viikko tai useampi kuukausi henkilön motivaatiosta ja kuntotasosta riippuen. Venyttelyt ja kehonhuolto rentouttavat juoksutreenien välillä. Myös lihaskunnon vahvistaminen kannattaa ottaa mukaan harjoitusohjelmaan. Lämmittely ennen suoritusta on tärkeää ja samoin ovat loppuverryttelyt aina juoksutreenien jälkeen.

Seuraa asettamaasi juoksuohjelmaa ja hengähdä välillä

JuoksuharrastuksessaJuoksuharrastuksessa on tärkeää säilyttää oikea tasapaino eli muistaa kuunnella herkällä korvalla omaa kehoaan. Ryhti kannattaa pitää hyvänä ja seurata ohjelmaa tunnollisesti. Eteenpäin kannattaa mennä pienin askelin, ei suurin harppauksin. Juoksukoulu on aloittelijalle hyvä ja motivoiva asia. Sieltä löytyy toisia samanhenkisiä ihmisiä, joilla kaikilla on yhteinen tavoite. Juoksukoulussa opetellaan myös oikeaa palautumista, lämmittelyjä ja verryttelyjä sekä ennen kaikkea oikeaa juoksutekniikkaa. Kunto kohenee asteittain ja juoksumatkojen pituus lisääntyy pikkuhiljaa.

Oikeanlaisiin varusteisiin ja juoksukenkiin satsaaminen on kaiken a ja o. Suomen neljä erilaista vuodenaikaa ovat hyvin vaihtelevia sääolosuhteiltaan, joten ohuehko tekninen paita on hyvä kevät- ja kesäaikaan, kun taas viileiden ilmojen tullessa kannattaa sijoittaa hengittävään ja lämpöä antavaan tekniseen takkiin. Hyvä ja oikea juoksuasento on aina lähes kaikkein tärkein huomioitava asia. Tärkeä asia on myös oikea hengitystekniikka treenien aikana. Netistä löytyy tärkeää asiaa juoksuharrastukseen ja kuntoiluun liittyen, joten erilaisiin kuntoilublogeihin ja -keskustelupalstoihin kannattaa tutustua.